REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO MEDICAL AGNES
§ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Niniejszy Regulamin został przyjęty na podstawie art. 24 w związku z art. 23 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, tj. z dnia 8 września 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1638). W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie znajdują przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności przepisy Ustawy o działalności leczniczej oraz aktów wykonawczych do niej, a także ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009, Nr 52 poz. 417).
2. Niniejszy dokument reguluje sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy Medical Agnes (dalej zwany Podmiotem leczniczym).
3. Podmiot leczniczy pod firmą Medical Agnes został utworzony na mocy decyzji Wojewody Łódzkiego z dnia 7 listopada 2019 roku pod numerem księgi rejestrowej 000000286604.
4. Postanowienia niniejszego Regulaminu obowiązują pracowników Podmiotu leczniczego, a także Pacjentów i osoby im towarzyszące.
§ 2 CELE I ZADANIA PODMIOTU ORGANIZACYJNEGO
- Podstawowym celem Podmiotu leczniczego jest udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych przez osoby do tego uprawnione na podstawie przepisów prawa.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
- Osoby udzielające pacjentowi świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
- Do podstawowych zadań Podmiotu leczniczego należy:
- udzielanie indywidualnych porad i konsultacji fizjoterapeutycznych.
- udzielanie indywidualnych i grupowych świadczeń z zakresu fizjoterapii przez osoby do tego uprawnione.
- prowadzenie warsztatów o tematyce fizjoterapeutycznej, mające na celu szerzenie wiedzy i świadomości na temat szeroko pojętej profilaktyki zdrowia
- Podmiot leczniczy jest placówką prywatną, świadczy usługi odpłatnie według cen zawartych w cenniku dostępnego w Podmiocie leczniczym.
§ 3 STRUKTURA ORGANIZACYJNA PODMIOTU LECZNICZEGO
1. W ramach Podmiotu leczniczego działa jednostka lokalna „Gabinet Masażu, Rehabilitacji i Fizykoterapii” przy ul. Więckowskiego 13/7U, 90-721 Łódź.
2. Podmiotem leczniczym kieruje i reprezentuje go na zewnątrz właściciel Agnieszka Nowakowska.
3. Do wyłącznej dyspozycji właściciela należy:
- organizowanie i kierowanie pracą pracowników,
- reprezentowanie jednostki przed organami kontroli zewnętrznej w trakcie ich przeprowadzania i w postępowaniu pokontrolnym,
- podpisywanie umów cywilnoprawnych,
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników.
4. Podczas nieobecności właściciela zastępstwo pełni upoważniony przez niego pracownik.
5. Do podstawowych obowiązków pracowników Podmiotu leczniczego należy:
- dbałość o interesy pracodawcy,
- przestrzeganie obowiązujących przepisów,
- sumienna oraz rzetelna praca,
- wykonywanie powierzonych obowiązków,
- samokształcenie,
- przestrzeganie przepisów bhp i p.poż.,
- zgłaszanie nieprawidłowości i uwag,
- odpowiedzialność za powierzone obowiązki.
6. Pracownicy Podmiotu leczniczego mają prawo do:
- poszanowania przez przełożonego i innych pracowników,
- odpowiednich warunków pracy i realizacji wszelkich uprawnień pracowniczych zagwarantowanych prawem pracy,
- samodzielnego działania i kontaktowania się z innymi pracownikami w załatwianiu spraw,
- odwołania się od decyzji i poleceń przełożonego, jeżeli są one sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub racjonalnym i korzystnym sposobem wykonania.
§ 4 RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
1. Podmiot leczniczy udziela prywatnych świadczeń zdrowotnych z zakresu fizjoterapii.
2. W ramach gabinetu fizjoterapii świadczone są następujące usługi:
- Wykonywanie badania fizjoterapeutycznego,
- Udzielanie porad fizjoterapeutycznych,
- Prowadzenie profilaktyki fizjoterapeutycznej w postaci wykonywania masaży leczniczych i ćwiczeń ruchowych indywidualnych i grupowych,
- Wykonywanie zabiegów z zakresu masażu leczniczego, masażu tkanek głębokich, terapii manualnej i innych metod fizjoterapeutycznych, zgodnie z uprawnieniami.
§ 5 MIEJSCE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom w ramach funkcjonowania gabinetu masażu leczniczego mieszczącego się przy ul. Więckowskiego 13/7U, 90-721 Łódź.
- Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia: osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejscu udzielania świadczeń, telefonicznego na numer telefonu: 669-225-220, e-mailowo: kontakt@medicalagnes.pl (rejestrację we wskazany sposób uważa się za dokonaną po otrzymaniu potwierdzenia uzgodnienia terminu)..
- Rejestracja pacjentów jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 10-17. Inne godziny są dostępne po wcześniejszym umówieniu się.
- W uzasadnionych przypadkach świadczenia są udzielane w domu pacjenta lub poza godzinami 10-17.
§ 6 PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
- Podmiot leczniczy organizuje świadczenia zdrowotne z zakresu fizjoterapii w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
- Podmiot leczniczy zastrzega sobie prawo do odmowy udzielenia świadczenia pacjentowi, jeśli jego stan funkcjonalny nie klasyfikuje się do leczenia w placówce.
3. Świadczenia na rzecz pacjentów są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
4. Świadczenia udzielane są pacjentom z należytą starannością, w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie przepisom fachowym i sanitarnym.
5. Osoby udzielające pacjentom świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
§ 7 OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH ORAZ ZASADY UDOSTĘPNIANIA
- Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określony w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie z dnia o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
- Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
- Podmiot leczniczy może udostępnić dokumentację medyczną pacjenta tylko osobom
i podmiotom wymienionym w niniejszym Regulaminie oraz tym podmiotom i instytucjom, które na mocy odrębnych ustaw są upoważnione do dostępu do dokumentacji medycznej. - Dokumentację udostępnia się w szczególności na wniosek:
- pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia, o którym to upoważnieniu informacja zamieszczona jest w dokumentacji pacjenta,
- podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych,
- organu władzy publicznej, Narodowego Funduszu Zdrowia, organu samorządu zawodów medycznych oraz konsultantów krajowego i wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru,
- ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratora, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem,
- organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem,
- zakładu ubezpieczeń, za zgodą pacjenta.
- Dokumentację medyczną udostępnia się podmiotom uprawnionym na podstawie pisemnego wniosku, złożonego od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 17:00 lub pisemnego wystąpienia organów czy instytucji publicznych.
- Podmiot leczniczy podejmuje decyzje o udostępnieniu dokumentacji medycznej bez zbędnej zwłoki, jednakże w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze od daty złożenia wniosku.
- Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej i potwierdzenie jej udostępnienia przechowuje się wraz z dokumentacją medyczną.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- w siedzibie Podmiotu leczniczego do wglądu,
- poprzez sporządzenie jej elektronicznych wyciągów, odpisów lub kopii w formacie pdf;
- W czasie przeglądania dokumentacji medycznej musi być obecny pracownik Podmiotu leczniczego.
- Osoba przeglądająca dokumentację medyczną ma prawo robić notatki czy sporządzać fotokopie za pomocą własnego sprzętu technicznego.
- Odmowa wydania dokumentacji medycznej przez Podmiot leczniczy wymaga zachowania formy pisemnej.
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej Podmiot leczniczy nie pobiera opłat.
§ 8 PRAWA PACJENTA
- W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w Podmiocie leczniczym pacjent ma prawo do:
- poszanowania godności osobistej oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
- świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej,
- rzetelnej informacji o stanie zdrowia,
- wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych, lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji na temat proponowanych metod diagnozy i leczenia,
- Do obowiązków pacjenta należy:
- przestrzeganie zasad porządku,
- przestrzeganie higieny osobistej,
- przestrzegane zaleceń personelu,
- wyrażenie zgody na usługi medyczne w gabinecie, które jest równoznaczne z akceptacją regulaminu gabinetu,
- odwoływanie wizyt, jeśli pacjent nie ma możliwości skorzystania z wyznaczonego terminu,
- w przypadku braku odwołania wizyty na 72 godziny przed planowanym terminem lub nieprzyjście na wizytę wiąże się z poniesieniem kosztów zgodnie z regulaminem świadczenia usług (§ 6 pkt. 7).
- Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w ramach Podmiotu Leczniczego ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do kierownika zakładu.
- Pacjenci mają prawo do zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do kierownika placówki. Na życzenie pacjenta udzielana jest mu odpowiedź pisemna.
- Kierownik Podmiotu leczniczego zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta.
§ 9 PRZEPISY KOŃCOWE
- Wszelkie zmiany do niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej.
- W sprawach nieuregulowanych Regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy prawa.
- Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go, na wniosek pacjenta w rejestracji, a także na stronie internetowej Podmiotu leczniczego.
- Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w Podmiocie leczniczym.
- Regulamin organizacyjny wchodzi w życie po zatwierdzeniu go i podpisaniu przez właściciela Podmiotu leczniczego tj. od dnia 03.03.2025r.